rijden in hoogseizoen

Vraag en antwoord over de beste routes vanuit Nederland naar het Gardameer

Moderators: bas, tommaso

michelvanzanten
Contacteer:

rijden in hoogseizoen

Bericht door michelvanzanten » wo 09 jul 2014, 12:35

Hallo Italiëkenners,
Deze zomer gaan wij voor het eerst naar Italië (Gardameer). Mijn vrouw vliegt met de kinderen op Milaan-Bergamo en ik ga op vrijdag 1 augustus met de auto. Welke route kan ik het beste nemen vanuit Rotterdam naar Bergamo ?
Via Duitsland/Zwitersland, Duitsland/Oostenrijk of toch Frankrijk/Zwitserland ???
Uiteindelijk rijden we vanaf Bergamo door naar Moniga Del Garda.

Graag jullie tips voor het rijden in deze drukke vakantieperiode. Alvast dank !!

Helvetia
Contacteer:

Re: rijden in hoogseizoen

Bericht door Helvetia » wo 09 jul 2014, 17:34

Hoi,

Ik rij al jaren via duitsland (links rijnische )autobahn naar Oostenrijk en zo naar Italie. Dit is 70 km omrijden, dan als je via Zwitserland zou gaan, maar minder ergenis van file voor de Gorttard tunnel (kan op lopen tot 8 uur) !
Maar gezien je naar Bergamo moet, ligt de route via Zwitserland gunstiger voor u.
Voor de hand ligt dan een route via Belgie - Luxenburg - Frankrijk - Zwitserland - Italie.
Als u op www.google.nl/maps u huisadres invult en als eindbestemming Bergamo, dan krijgt u 3 routes te zien zoals:

Rotterdam - Antwerpen - Brussel - Luxenburg - Frankrijk - Zwitserlan (Basel) - Italie - Milano - Bergamo (1088 km).
In Frankrijk zult u tol moeten betalen, Zwitserland moet u een vignet hebben (overkapte tol) en Italie heeft ook tol

Als u via Duitsland gaat rijden ( dus Rotterdam - Eindhoven - Venlo - via links rijnische autobahn in Duitsland) - Basel (zwitserland) - milano (Italie) - Bergamo (1106 km), heeft u alleen het vignet voor zwitserland nodig en betaald u tol in Italie. Volgens mij is dit voor u de beste route. Maar kijk zelf eens op google/maps.

Succes Erik

leentjuh
Contacteer:

Bericht door leentjuh » wo 09 jul 2014, 21:52

Michel,

als je vanuit Nederland direct naar het vliegveld Milaan Bergamo rijd,
kun je inderdaad het beste via Zwitserland rijden.

LET OP ! ! !
In Duitsland zijn tijdens de vakantie periode veel wegwerkzaamheden, en daarbij wordt veel geflitst.
De hoogte van de boetes zijn bijna om te lachen in vergelijking met Nederland,
maar dat kun je beter besteden aan je gezin op de vakantie.

fijne reis.

AlfaItalia
Contacteer:

Bericht door AlfaItalia » do 10 jul 2014, 12:11

leentjuh schreef: LET OP ! ! !
In Duitsland zijn tijdens de vakantie periode veel wegwerkzaamheden, en daarbij wordt veel geflitst.
De hoogte van de boetes zijn bijna om te lachen in vergelijking met Nederland,
maar dat kun je beter besteden aan je gezin op de vakantie.

fijne reis.

De boetes op een "normaal" stuk autobahn zijn idd een lachertje vergeleken met hier in NLL , maar bij wegwerkzaamheden zijn de boetes in Duitsland schrikbarend hoog, zelfs hoger dan de boetes hier...
Daarom zie je de duitsers ook altijd precies de snelheid rijden zoals aangegeven bij wegwerkzaamheden...

Ondanks dat Frankrijk/Zwitserland korter rijden is, zou ik persoonlijk alsnog via duitsland/Oostenrijk rijden....
Scheelt een hele hoop ergernis.... In Frankrijk vooral de rijstijl(ASOCIAAL!) en in Zwitserland de hoeveelheid snelheidscontroles en de Gothardtunnel...

michelvanzanten
Contacteer:

Bericht door michelvanzanten » do 10 jul 2014, 12:14

Dank voor jullie tips Leentjuh, AlfaItalia en Helvetia !
Ik heb een lichte voorkeur voor rijden over Oostenrijk (Fernpass en Brennerpass) omdat ik de tijd neem voor de reis en na een kilometer of 800 wil overnachten. Is dat een goede optie volgens jullie ? Heb weinig zin in een wachtrij bij Godharttunnel.

gr Michel

Helvetia
Contacteer:

Bericht door Helvetia » do 10 jul 2014, 16:36

Wij overnachten altijd in het plaatsje Nassereith in Oostenrijk op zon 863 km van Rotterdam.
Dan hoef je de volgende dag alleen maar een klein stukje Fernpas naar beneden rijden en vervolgen richting Innsbruck rijden de Brenner op richting Italie.
Hier zijn genoeg pensions te vinden, ook is er een camping in Nassereith.
Kijk wel even voor vertrek op de site van de ANWB naar de verkeersdrukte kalender, daar kun je zien op welke dagen het rustig, duk of zeer druk is In Duitsland, Oostenrijk en Italie zodat je, evt. je reis kan aanpassen.

Succes

Plaats reactie