varen op het gardameer

Algemene discussie over het Gardameer

Moderators: bas, tommaso

Plaats reactie
yvonne69
Contacteer:

varen op het gardameer

Bericht door yvonne69 » wo 27 mar 2019, 16:56

hallo
wij willen met ons rib rubberbootje van 310 en 20pk viertakt in juni
gaan varen op het gardameer.
wat hebben wij allemaal aan boord nodig wat verplicht is ?
heb je een vergunning nodig?
enz enz wie kan ons watrecente informatie geven?

groet Yvonne

linda93
Contacteer:

Re: varen op het gardameer

Bericht door linda93 » wo 19 jun 2019, 14:14

hoi yvonne

wij hebben vorige zomer een boot gehuurd op het gardameer via https://www.clickandboat.com/nl/ ook wij wilden graag met onze eigen boot di ekant op, maar wij kwamen er niet uit qua regelgeving, vergunningen en verzekering. mijn advies zou zijn om contact op te nemen met de havenmeester daar. Aangezien je soms een vergunning aan moet vragen en dat kan soms een of meerder dagen duren.

gr linda

Helvetia20
Contacteer:

Bericht door Helvetia20 » wo 19 jun 2019, 17:16

Hoi,

Ik heb al eerder geantwoord op een vraag van een ander forum lid wat je allemaal nodig moet hebben aan boord en welke regels er zijn om te varen op het Gardameer, zie mijn vorig antwoord:

Bericht door Helvetia20 » do 08 jun 2017, 17:42
Hoi,

Ik vaar al jaren op het Garda meer met een rubberbootje met een 15 pk motor en heb mij netjes gehouden aan de eisen die de ANWB zegt voor Italië (Garda meer). Nu lees ik ook op de ANWB site dat de ICP niet meer nodig is als je een RDW registratie bewijs hebt.
In al die jaren ben ik een aantal keren gecontroleerd door de Italiaanse water politie en heb een paar keer een waarschuwing gehad voor BV te hard varen,te dicht bij de kant varen en een uitrusting controle. Je moet dus er goed voor zorgen dat je verplichte uitrusting in orde is !

Eisen om te varen op het Gardameer voor Motorboten en zeilboten met hulpmotor tot 14,7 kW, korter dan 6 meter:

Opblaasbaar reddingvlot of reddingvest voor iedereen. Wanneer je niet verder dan 3 zeemijl uit de kust of oever komt is geen reddingvlot vereist en kan je volstaan met een reddingboei voor elke 2 opvarenden in plaats van reddingvesten; deze regeling geldt bijvoorbeeld op het Gardameer. ik zelf gebruik gewoon goedgekeurde reddings vesten.
Reddingboei met 30 meter lijn.
Handlenspomp (geen elektrische).
Anker met minstens 25 meter ankertros.
Een paar roeiriemen of peddels voorzien van een bootshaak.
2 rode handstakellichten en 2 rode vuurpijlen of een signaalpistool met 2 patronen.
De vereiste navigatieverlichting, bij nachtelijk gebruik of in elk geval 360­ rondschijnend wit licht.
Brandblusser(s):
- Met motoren tot 14,7 kW (20 pk): 1 brandblusser
- Van 14,7 kW (20 pk) tot 73,5 kW (100 pk): 2 brandblussers
- Vanaf 73,5 kW (100 pk): 3 brandblussers
Een brandblusser moet zijn aangebracht bij de plaats van de stuurman, de eventuele andere brandblussers moeten zijn geplaatst bij de motor en er moet in elke kajuit één aanwezig zijn. Aanbevolen wordt om brandblussers te kopen met 2 kg. inhoud. Na de aanschaf is het belangrijk dat je ze elk jaar laat controleren.
Verbandtrommel.
Ook een verzekeringsbewijs in het Italiaans opgesteld (tot 5 miljoen verzekerd) ( Alleen door de ANWB ben je verzekerd tot 5 miljoen) dit word gecontroleerd door de Italiaanse politie. Ik gaf een keer bij een controle het Nederlandse verzekeringsbewijs in plaats van het vertaald naar het Italiaans en kreeg gelijk de wind van voren. Dus zorg dat je verzekerings- maatschappij het vertaald ! Ze hebben nooit het bedrag gecontroleerd tot hoeveel wij verzekerd waren, dus zou ik het zo laten en geen brokken maken.
En tot slot niet vergeten aan de rechter kant een Italiaanse vlag van 20x30 cm en aan de linkerkant je eigen vlag van Nederland maar deze mag niet groter zijn dan die van de Italiaanse vlag. Doe je dit wel dan beledig je de Italianen en krijg je heel vaak controles die je niet wil hebben. Ze vinden dan altijd wel wat, waar ze een bekeuring voor kunnen geven.
Ik hoop dat je zo genoeg info hebt gekregen.
Oh ja ik ga dit jaar met alleen de Italiaanse vlag varen, dat scheelt vaak controle van de Italiaanse water Politie.

Groetjes Erik.

Helvetia20
Contacteer:

Bericht door Helvetia20 » wo 19 jun 2019, 18:03

Hoi,

Wat betreft de Noodvuurpijlen, die zijn vrij prijzig, ik heb daarom een signaal pistool gekocht met 6 patronen (Nico signaal).
Het Nico signaal pistool met 6 patronnen is ongeveer 4x zo goedkoop dan de Noodvuurpijlen en blijven 2 jaar houdbaar, daarna kan je ze met oud & nieuw op schieten. Er zijn ook voor het NIco signaal nieuwe patronen leverbaar (Los en in een Cilinder). Waar je ze kan kopen, kijk even op google en vergelijk de webwinkels met elkaar, want er zit nog al prijs verschil tussen de de webwinkels of watersport winkels.

Pedrovice
Contacteer:

Bericht door Pedrovice » ma 08 jul 2019, 11:10

Waar zijn de Nico signaal pistolen verkrijgbaar? Is er een winkel in omgeving Rotterdam?

Helvetia20
Contacteer:

Bericht door Helvetia20 » ma 08 jul 2019, 21:39

Hoi,

Ik heb gelijk even op internet gekeken waar ze te koop zijn in de omgeving van Rotterdam.
Maar helaas, ik heb gelezen dat de Nederlandse Importeur er mee gestopt is. Bij Bol.com kan je ze nog bestellen, maar dan alleen zonder de munitie.
Daar heb je niets aan. Maar je kan ze nog wel bij "www.compass24.com" bestellen. Dit is een Duits postorder bedrijf in Boot artikelen.
Nico signal met munitie €. 59,95 excl. verzendkosten, losse patronen per cilinder €. 34,95 excl. verzendkosten.
Misschien heb je hier wat aan.
Succes.

Groetjes Erik

Plaats reactie