bootverzekering + ICP

Algemene discussie over het Gardameer

Moderators: bas, tommaso

Plaats reactie
PiotrS
Contacteer:

bootverzekering + ICP

Bericht door PiotrS » wo 07 jun 2017, 10:39

Hallo allemaal,

wij zijn in de afgelopen jaren al enkele keren aan het Gardameer geweest. Dit jaar overwegen we onze eigen boot mee te nemen, een aluminium bootje van 4,5 meter met 15 pk motor.

Onze verzekering dekt lichamelijke schade tot 12 394 676,24 euro, dit is ruim voldoende. De stoffelijke schade is beperkt tot 619 733,81 euro.
Op de website van de ANWB lees ik dat dit minimaal 1 000 000 euro zou moeten zijn. Ik heb mijn verzekering gebeld hierover, maar zij maken geen aanpassing hiervan voor Italië. Toch geven ze aan jaarlijks meerdere attesten voor Italië uit te schrijven en ze hebben nog nooit problemen gehad hiermee.

Verder vind ik het wat onduidelijk ivm het ICP. Ik heb een registratie snelle motorboot van de RDW. Als Belg is het omslachtiger om een ICP aan te vragen, ik heb dan een Nederlander nodig als tussenpersoon. Op de website van ANWB lees ik dat een ICP niet verplicht is in Italië.

Iemand met dezelfde situatie? Problemen gehad bij controle?

We verblijven in Moniga Del Garda, tips voor uitjes zijn zeker welkom!
Kan iemand mij zeggen waar ik een vaarkaart van het Gardameer kan bestellen op voorhand?

Bedankt!
Piotr

Helvetia20
Contacteer:

Re: bootverzekering + ICP

Bericht door Helvetia20 » do 08 jun 2017, 17:42

Hoi,

Ik vaar al jaren op het Garda meer met een rubberbootje met een 15 pk motor en heb mij netjes gehouden aan de eisen die de ANWB zegt voor Italië (Garda meer). Nu lees ik ook op de ANWB site dat de ICP niet meer nodig is als je een RDW registratie bewijs hebt. Mooie boel, heb net weer voor een nieuwe boot een ICP aangeschaft terwijl het niet meer nodig is blijkt. Wat jij nodig hebt is een registratie bewijs voor je boot van de Belgische RDW (ik weet niet hoe deze genaamd zijn ) Als je dat hebt, hoef je helemaal geen ICP te hebben. Dus vergeet die ICP maar !
In al die jaren ben ik een aantal keren gecontroleerd door de Italiaanse water politie en heb een paar keer een waarschuwing gehad voor BV te hard varen,te dicht bij de kant varen en een uitrusting controle. Je moet dus er goed voor zorgen dat je verplichte uitrusting in orde is !

Motorboten en zeilboten met hulpmotor tot 14,7 kW, korter dan 6 meter

Opblaasbaar reddingvlot of reddingvest voor iedereen. Wanneer je niet verder dan 3 zeemijl uit de kust of oever komt is geen reddingvlot vereist en kan je volstaan met een reddingboei voor elke 2 opvarenden in plaats van reddingvesten; deze regeling geldt bijvoorbeeld op het Gardameer.
Reddingboei met 30 meter lijn.
Handlenspomp (geen elektrische).
Anker met minstens 25 meter ankertros.
Een paar roeiriemen of peddels voorzien van een bootshaak.
2 rode handstakellichten en 2 rode vuurpijlen of een signaalpistool met 2 patronen.
De vereiste navigatieverlichting, bij nachtelijk gebruik of in elk geval 360­ rondschijnend wit licht.
Brandblusser(s):
- Met motoren tot 14,7 kW (20 pk): 1 brandblusser
- Van 14,7 kW (20 pk) tot 73,5 kW (100 pk): 2 brandblussers
- Vanaf 73,5 kW (100 pk): 3 brandblussers
Een brandblusser moet zijn aangebracht bij de plaats van de stuurman, de eventuele andere brandblussers moeten zijn geplaatst bij de motor en er moet in elke kajuit één aanwezig zijn. Aanbevolen wordt om brandblussers te kopen met 2 kg. inhoud. Na de aanschaf is het belangrijk dat je ze elk jaar laat controleren.
Verbandtrommel.
Ook een verzekeringsbewijs in het Italiaans opgesteld word gecontroleerd door de Italiaanse politie. Ik gaf een keer bij een controle het Nederlandse verzekeringsbewijs in plaats van het vertaald naar het Italiaans en kreeg gelijk de wind van voren. Dus zorg dat je verzekerings- maatschappij het vertaald ! Ze hebben nooit het bedrag gecontroleerd tot hoeveel wij verzekerd waren, dus zou ik het zo laten en geen brokken maken.
En tot slot niet vergeten aan de rechter kant een Italiaanse vlag van 20x30 cm en aan de linkerkant je eigen vlag van Belgie, maar deze mag niet groter zijn dan die van de Italiaanse vlag. Doe je dit wel dan beledig je de Italianen en krijg je heel vaak controles die je niet wil hebben. Ze vinden dan altijd wel wat, waar ze een bekeuring voor kunnen geven.
Ik zelf zit op de camping in Manerba del Garda vlak bij Monica del Garda en ben van 16 juli tot 3 augustus daar. Dit jaar hebben wij een speedboot gekocht en heb hem YOLO genoemd. Ik hoop dat je zo genoeg info hebt gekregen.
Oh ja ik ga dit jaar met alleen de Italiaanse vlag varen, dat scheelt vaak controle van de Italiaanse water Politie.

Groetjes Erik.

PiotrS
Contacteer:

Bericht door PiotrS » do 08 jun 2017, 20:14

Dag Erik,

bedankt voor je antwoord. Dat van de ANWB had ik ook al gevonden.

Vandaag een hele dag bezig geweest om de hele zooi in orde te krijgen.

ICC is in orde.
Italiaans certificaat verzekering is aangevraagd.
ICP is aangevraagd. Ik kan nergens terecht in België omdat mijn boot in Nederland is geregistreerd. Maar ik heb een Nederlander gevonden die mij wilt vertegenwoordigen. Allemaal in orde dus.
Vlaggetjes aangekocht.
2 handstakellichten heb ik, de vuurpijlen nog niet. Bestellen via internet gaat ook niet vanwege de verzending. Hier moet ik dus nog wat voor rondbellen in de buurt.

Lijkt dat alles dan in orde is voor mij.

Heb je nog een tip voor welk stadje het makkelijkst te bereiken is per boot? Ik bedoel dan vooral het aanmeren. De eerste dag wil ik het mij niet direct moeilijk gaan maken door een haven binnen te varen waar ik niet welkom ben. :D

Wij gaan direct begin juli en blijven tot 15 juli. Met wat geluk is het dan nog een beetje rustig.

gr Piotr

Christoffel
Contacteer:

Bericht door Christoffel » za 24 jun 2017, 13:04

Verwarren jullie het ICC (internationaal vaarbewijs) wellicht met het ICP (internationaal eigendomsbewijs), het ICC staat vermeld op het nieuwe creditcardformaat vaarbewijs. Het ICP is nog altijd verplicht, getuige het feit dat diezelfde ANWB mij recent mailde met het verzoek om mijn ICP te verlengen? Voor verlenging en/of aanvragen kun je echter niet langer meer bij de ANWB terecht, maar dit loopt nu via het Watersportverbond.

Helvetia20
Contacteer:

Bericht door Helvetia20 » di 27 jun 2017, 14:22

Hoi,

Voor vuurpijlen voldoet ook het NICO SIGNAL goed !
Dat is een soort vuurpijlen pistool en is gewoon via internet te bestellen en thuis te laten bezorgen (ook in Belgie).
Salo en Lazise zijn prima te bereiken. Salo kun je aan de Boulevard prima je boot kwijt (witte boeien langs de boulevard) en Lazise klein jachthaventje naast campings (maar let op parkeermeters). Het zelfde geld voor Limone, prima te bereiken, gratis je boot parkeren aan de witte boeien naast de water Politie boten (makkelijk te herkennen) . Zo ook in Garda en Gardone Riviera enz.

Plaats reactie