Ankeren op Noord-Italiaanse meren.

Algemene discussie over het Gardameer

Moderators: bas, tommaso

Gast

Bericht door Gast » wo 07 okt 2009, 15:10

De Noord-Italiaanse meren zijn gekend voor hun snelle weersveranderingen, stormen en bijhorende zware golven al op niet gepaard met grote hagelstenen.

Dit vereist speciale veranker-technieken.
De betere clubs geven hierover regelmatig lessen om de winteravonden te vullen.
De betere magzines besteden hier soms de nodige aandacht aan.
Het volgen van zo’n cursus is verplicht volgens de Italiaanse wet en volgens sommige verzekeringen.
Bij deze.

De meeste boeien aan het Gardameer liggen vast aan blokken beton van ongeveer 1 meter x 1 meter x 0,5 meter en hebben dus een volume van ongeveer 1/2 cubieke meter.
Vermenigvuldigd met het soortelijk gewicht van beton 2,2 à 2,45 dan kom je snel uit aan gewichten van 1100 à 1225 kg per blok.
Ruimschoots voldoende dus om een deftige boot voorzien van meerdere motoren aan vast te leggen.

Toch gebeuren er jaarlijks veel ongevallen met boten tijdens de zware stormen.
Boze tongen beweren dat de boten gestolen worden.
Wij weten beter.

Aan die blok hangt een ketting, aan die ketting hangt een zware boei.
Die boei gaat dag en nacht, 365 dagen, 24 uur op 24, 60 minuten per uur non stop op en neer op de zachte golven.
De onderste schakel, die net de bodem raakt, gaat langzaam maar zeker verslijten.
Vergelijk het met uw trouwring die in de loop der jaren dunner wordt.
U kan dit moeilijk controleren, want soms ligt die verdunde schakel(s) meters diep.
We moeten dus die schakel zoveel mogelijk ontzien willen we calamiteiten vermijden.

Boven aan die boei hingen we met een kleine te dunne koord onze boot.
Tijdens een zware storm ligt de boot de ganse nacht aan dat koordje te trekken en te snokken.
Of die koord trekt de neus uit de boot. (boot kapot, gat in de neus, drijft weg en zinkt)
Of die koord breekt. (boot drijft weg, loopt vol of slaat om en zinkt)
Of die zware kracht van die boot doet die onderste schakel van die boei breken. (boot verwijnt samen met de boei en de 2-kettingen)
In het laatste geval ligt de bewijskracht juridisch zelfs uiterst moeilijk.

Hoe lossen we dat voortaan op?
We verbinden onze boot met de boei door middel van een zeer zware lange ketting (neem gerust 3 tot 4 meter)
De ketting moet ZO zwaar zijn (neem gerust 50 kg voor een opblaasbootje - 250 kg voor een boot met 125 PK) dat ze vanzelf in een U-vorm doorzakt en de boot tot dicht bij de boei brengt. Ook mag U in het midden van de ketting uw anker(s) of ander gewicht hangen. De ketting zal dan een V-vorm maken, nog beter zelfs.

Wanneer het begint te stormen (golven met een amplitude van 3 meter zijn geen uitzondering) kan uw boot nu op en neer dobberen, de zware ketting (al of niet met een anker halverwege) dient nu als rekker en zorgt ervoor dat de neus niet uit uw boot getrokken wordt, ook zorgt de zware ketting ervoor dat de boei haar ketting onderaan niet kapottrekt.
De speling van de ketting zorgt er ook voor dat uw boot niet onder water getrokken wordt bij hoge golven en te korte ketting.

In 2007 gaf ik in bescheiden groepje, aan het Gardameer, dit mini-cursusje “ankeren” tussen pot en pint.
Sommigen hingen aan mijn lippen, anderen vonden het maar niks en stapten op.
Die week is het zwaar beginnen stormen, sommigen volgden de raad op, hadden snel extra ketting gekocht en overleefden probleemloos de storm.
Anderen waren ‘s anderendaags hun boot kwijt.
Ja, eentje beschuldigde mij zelfs van diefstal.
Koord afgebroken, neus uitgerukt (polyester), gescheurd (gummiboot), boot onder water getrokken, je kan het zo gek niet bedenken.
Het waren boten van om en bij de 50 tot 60.000 Euro, waaronder o.a. een juweeltje met twee Bombardier rotaxmotoren.
We zijn dan met een viertal mensen die boten gaan zoeken.
In het riet, tegen het staketsel, tegen de kiezel, gezonken aan de boei.
Eentje hebben we weer aan de praat gekregen, de drie andere hebben we op de trailer gehesen en mochten richting Nederland.
Ze waren rijp voor de sloop.

Opgelet, ook te ondiep ankeren kan voor problemen zorgen.
Als de golfhoogte groter is dan de diepte kan uw boot onderaan kapotslaan op de bodem van het meer.

Een verwittigd man is er twee waard.
Vertel het verder.

jurgenvs

Het klopt dat je je boot

Bericht door jurgenvs » wo 07 okt 2009, 15:32

Het klopt dat je je boot goed moet verankeren aan het gardameer. De stormen zijn alom bekend.

Een makkelijke (en goedkope oplossing) voor dit probleem is het booranker. Een éénmalige aanschaf van +/- € 25,-. Dit is een schijf van ongeveer 20 cm breed die gedraaid is als een boor. Daar zit een staaf van een meter aan met een oog. Deze booranker draai je dan dus op de bodem, bevestig je eigen ketting met een boei en je boot ligt super vast. Wanneer je weer naar huis gaat draai je het anker weer uit de bodem en je kunt hem volgende keer weer zo gebruiken.

Advies is wel om dit met 2 personen te doen, uit ervaring spreek ik dat het namelijk redelijk pittig is...

Dit is dus een hartstikke goede oplossing en ook nog goedkoper dan een boei huren... Volgens mij kun je deze boorankers gewoon kopen bij de dorpjes aan het gardameer.

Doe er je voordeel mee!

Gr. Jurgen

huub

Ik gebruik een 5 meter lange

Bericht door huub » wo 07 okt 2009, 18:49

Ik gebruik een 5 meter lange kabel (2 cm) met kunstof omhulsel met een landvastveer van een halve meter. Zowel aan de boot als aan de boei verankerd met een doublelock. Tijdens de storm van dit jaar midden augustus geen centje pijn.

een ketting van 250 kg is een beetje over de top lijkt me.
Goede sloten - echt goede - zijn belangrijk. Ook die heb ik "zien" breken dit jaar en met wat geluk lag de boot in wat vissersnetten een kilometer verder.

Een afgescheurd oog in de boeg komt eigenlijk alleen voor bij slecht onderhouden schepen en rompen.

Gardajan

Sloten breken. Goed dat je

Bericht door Gardajan » wo 07 okt 2009, 19:14

Sloten breken.
Goed dat je erover begint.
Ik ben wat vergeten.

Koop ketting met langwerpige schakels.
Steek ketting door boei (of door oog boot) en keer dan terug en steek dan de eerste schakel van de ketting door de tiende schakel. Daarachter steek je het slot.
Bij zware storm wordt het slot niet belast en zal dus niet breken want slot door de ketting trekken lukt niet.
Spijtig dat ik geen tekening kan plaatsen.
Originele tekeningen werden op cursus geprojecteerd op scherm.

Neus uitscheuren komt ook voor bij spiksplinternieuwe boten, echt waar.
Enkel wanneer de ketting korter is dan de golfhoogte komt dat voor.
Bij de boten die wij in 2007 zagen breken zaten spiksplinternieuwe.
Het was de polyester die uitscheurde door het urenlang liggen snokken aan te korte koord/ketting.

huub

Te korte kabels/touwen en

Bericht door huub » wo 07 okt 2009, 19:23

Te korte kabels/touwen en kettingen zijn altijd gevaarlijk.
Bij een open bow kan er een enorme sloot water naar binnen en daar kan een pomp niets meer mee.

Ik gebruik doublelock met dubbele sluiting en die breekt niet . niet dus. ook niet misschien. ;-)
Een landvastveer is dan wel belangrijk.

Gardajan

Formidabel. Maar kleine

Bericht door Gardajan » vr 09 okt 2009, 17:30

Formidabel.
Maar kleine bedenking.
Je kan de boor maar in de grond draaien waar het 1,5 meter diep is.
Dieper lijkt mij uiterst moeilijk of je moet duiker-draaier zijn.
Gezien de golven bij storm 3 meter kunnen zijn, 1,5 naar boven en 1,5 naar beneden, kan uw boot dus kapotslaan op de bodem van het meer.
Of heb ik het niet goed begrepen?
In dat geval graag meer info s.v.p.

Gardajan

Open bow. Mooi, gemakkelijk,

Bericht door Gardajan » vr 09 okt 2009, 17:38

Open bow.
Mooi, gemakkelijk, praktisch, maar zo gevaarlijk bij storm.
Ben er geen voorstander van.

Jurgenvs

Hallo ---, Ik heb hem

Bericht door Jurgenvs » vr 09 okt 2009, 20:01

Hallo ---,

Ik heb hem in de bodem gedraaid bij +/- 1.70 meter diepte. Wij hebben jaar in jaar uit nog nooit problemen gehad. En heb toch ook heel wat boten kapot zien slaan...

Indien mogelijk is de beste oplossing de boot 's-avonds gewoon uit het water te halen, kun je iig ook geen last hebben van met name oost-europeanen die je boot "lenen".

MenM
Contacteer:

Hou er rekening mee dat,

Bericht door MenM » za 10 okt 2009, 08:34

Hou er rekening mee dat, zover ik weet, er geen eigen gemaakte boeien gemaakt mogen worden. Voor de gene die dit nog niet weten, een staalkabel kan gevaarlijk zijn. Deze rotten van binnenuit wanneer de buitenkant nog niets te zien is. Zover ik heb begrepen worden de gemeenteboeien ieder jaar gekeurd, maar of dat wat zegt in Italië.

Wat Jan schrijft over een goede ketting naar de boei met een gewicht in het midden is een goede oplossing. Eigen boei nabij het einde van deze ketting en je kan 'm zo uit het water vissen.

Zorg wel dat de ketting een meter onder de boei aan de ketting naar de bodem wordt vastgemaakt anders kunnen ze de boot nog zo loshalen.

O ja, zie ook wel eens mensen die de boot vast hebben gemaakt aan een touw aan een boei zelf..... niet doen dus.

Thijs W

Ankeren op Noord-Italiaanse meren

Bericht door Thijs W » wo 29 jun 2011, 18:51

Met grote interesse nu pas dit artikel gelezen en in principe geheel eens met ---.
Toch een peen bepaald type ketting bedoelt.aar vragen en ideen. Ik henb een Glastron 177 vanaf 1998 op het Gardameer ennatuurlijk veel bootelende meegemaakt. Helaas ook zelf een keer als slachtoffer.

De ketting van --- voor mijn type boot zou bij aanleggen aan een goede boei 3 a 4 meter lang moeeten zijn. Als die ketting 250 kg wweegt moet je 125 kgg naar je boot trekken. Dat lijkt me teveel, ook al als belasting voor de boeg. Ik denk dat --- met 250 kg een type ketting bedoelt.In sommige gemeenten mag je geen boeien aanleggen, daarom overgegaan op een zelf gecontrueerde boorpaal. Tot op heden heeft die zijn werk goed gedaan. Een keer in 2008 is tijdens een storm mijn U-vormige oog gebroken op de 2 x M 10 schroefdraad.Ik ga nu op grond van ---'s artikel mijn ketting verzwaren zodat ik niet een U- of V- vorm van de ketting krijg maar een L-vorm.

Een tip: Draai D- of Harpsluitingen goed vast en zet ze met een tieripje vast.

En nog een: Bij boten met een open punt moet het voorste dekzeil strak en stevig om de punt sluiten. Met eenpaal eronder zodat het overkomende water weg kan lopen en niet in de boot.

Graag nog meer ideen en commentaren over dit onderwerp.

Groet,

Thijs W.

Plaats reactie